25 μαρτιου

1821 - ΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑ ΙΣΤΟΡΙΑΣ

Κάθε χρόνο, τέτοιες μέρες αναζητούμε το «μήνυμα» της επετείου του ?21. Με άλλα λόγια την προβολή του στις μέρες μας.. Αυτό το πολυπόθητο μήνυμα δεν είναι καρπός μιας περιπετειώδους περιπλάνησης της σκέψης ούτε απότοκο οραματισμών και ενοράσεων. Είναι κάτι απλούστερο: είναι οι διδαχές που δίνει η ίδια η ιστορία του ?21 και μάλιστα αυτή που εγράφη από όσους βρέθηκαν στα πεδία των μαχών, απ? αυτούς που βίωσαν το έντονο παλμό των γεγονότων.
Άρα.... Το 1821, αποτελεί ένα μάθημα Ιστορίας....
Έχει λεχθεί πως το ?21 είναι «λάμψη και λάσπη», όμως στο ζυγό ακριβείας της ιστορίας η λάμψη είναι ασυγκρίτως βαρύτερη της λάσπης. Μαζί με τους ηρωισμούς, τον ενθουσιασμό, το εθνικό ρίγος, τις πράξεις αυτοθυσίας, τις εκδηλώσεις λατρείας προς την ιδέα της Ελλάδας, βάδιζαν η φιλαρχία, η ιδιοτέλεια, ο φθόνος . «Η διχόνοια η δολερή», κατά πως την φαντάστηκε ο εθνικός μας ποιητής, είναι ένα άλλο στοιχείο του ζητούμενου μηνύματος. Ούτε μία ούτε δυο φορές η υπόθεση της ελευθερίας κινδύνευσε από την επιθυμία διαφόρων, ώστε να καθίσουν σε έναν εξουσιαστικό θώκο. Την ώρα που οι«ραγιάδες» γαλουχούσαν με το αίμα τους την ανεξαρτησία, κάποιοι ονειρεύονταν αρχές και μεγαλεία.
Άρα.... Το 1821, αποτελεί ένα μάθημα Ιστορίας....
Να, λοιπόν, που αρχίζει να φανερώνεται το «μήνυμα» του ΄21. Θαυμασμός και υπερηφάνεια για τα κατορθώματα αλλά και προβληματισμός για τον τρόπο με τον οποίο θα μπορέσουμε να απορρίψουμε τις αρνητικές μας πλευρές. Θα πει κάποιος ότι έτσι είναι η φυλή μας και δεν αλλάζει. Αν μη τι άλλο, συντηρητική αντίληψη. Ποιός είναι ο τρόπος αυτός; Μας το υποδεικνύει πάλι το?21.
Άρα.... Το 1821,αποτελεί ένα μάθημα Ιστορίας....
Τον καιρό εκείνων των Ελλήνων, οι προπάτορές μας ακολουθούσαν την προτροπή του Αλέξανδρου Υψηλάντη «μάχου υπέρ πίστεως και πατρίδος». Αν οι διακηρύξεις αυτές είναι αφτιασίδωτες, αν η αγάπη μας για την πατρίδα είναι ειλικρινής, βαθιά και ανιδιοτελής, τότε είναι βέβαιο ότι στις ενέργειες μας θα υπερισχύσει το εθνικό, το λαϊκό, το συλλογικό έναντι του ατομικού. Τότε το «εγώ» θα γίνει «εμείς» όπως ήθελε ο Μακρυγιάννης. Και ο παραμερισμός του «ατομικού» είναι η ικανή και αναγκαία προϋπόθεση για να εξοστρακίσουμε την διχόνοια.
Άρα.... Το 1821,αποτελεί ένα μάθημα Ιστορίας....
Το ελληνικό γένος αν σώθηκε ως τα σήμερα, αν επέζησε ύστερα από τόσους εχτρούς εξωτερικούς κι εσωτερικούς ,ύστερα από τόσους αιώνες κακομοιριάς, σκλαβιά και πείνα, το χρωστάει όχι στη λογική ,το χρωστάει στο θάμα. Στην ακοίμητη σπίθα που καίει μέσα στα σωθικά της Ελλάδας.
Άρα.... Το 1821,αποτελεί ένα μάθημα Ιστορίας....
 
ΔΟΜΤΖΙΔΗΣ ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ? ΣΑΠΟΥΝΤΖΗΣ ΧΡΗΣΤΟΣ