2ο Δημοτικό Σιδηροκάστρου - περιβαλλοντολογικά

Οικολογικό παραμύθι

Δημιουργία ενός οικολογικού παραμυθιού
Τα δομικά στοιχεία της αφήγησης σε ένα παραμύθι είναι σταθερά.
Παράδειγμα από το οικολογικό παραμύθι «Ο Μάνος ο μαύρος Κορμοράνος» από το περιβαλλοντικό πρόγραμμα του Κέντρου Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Πορροίων.

1. Πότε (Μια φορά κι έναν καιρό...

2. Πού... ανάμεσα στο Μπέλλες και τον Στρυμόνα

3. Βασικοί ήρωες Λίμνη, Μάνος, Φώτης

4. Άλλα πρόσωπα Αγρότες, Ζώα του δάσους,

5. Τι έγινε στην αρχή: Ο Μάνος ο μαύρος Κορμοράνος ήρθε να ζήσει στον υγροβιότοπο της λίμνης μαζί με τα άλλα ζώα του

6. Ποιες δυσκολίες συνάντησε ο ήρωας: οι αγρότες για να έχουν περισσότερα νερά ανέβασαν τη στάθμη της λίμνης με αποτέλεσμα να πλημμυρίσουν οι φωλιές τους

7. Τι έκανε για να ξεπεράσει τις δυσκολίες: Με τον φίλο του τον Φώτη και όλα τα πουλιά κινητοποιήθηκαν και ευαισθητοποίησαν την τοπική κοινωνία

8.Λύση προβλήματος: Οι αγρότες συμφωνούν να ξοδεύουν λιγότερο νερό και τα πουλιά να χτίζουν πιο ψηλά τις φωλιές τους

Βήματα
Α. Χωριζόμαστε (η τάξη) σε 6 ομάδες
Β. Η κάθε ομάδα έχει ένα χαρτόνι κανσόν και μαρκαδόρους
Γ. Στο επάνω μέρος του χαρτονιού αναγράφεται ένα οικολογικό πρόβλημα
  α. Διαρροή πετρελαίου από την πετρελαιοπηγή της ΒΡ στον κόλπο του Μεξικού
  β. εκπομπή ραδιενέργειας στη Χουκοσίμα
  γ. Οι φώκιες Μονάχους μονάχους μειώνονται γιατί λιγοστεύουν συνεχώς τα μέρη που μπορεί να αναπαυθεί και να γεννήσει με ησυχία.
  δ. Μόλυνση της Λίμνης από τα λύματα διπλανού εργοστασίου
  ε. Μείωση του αριθμού των λύκων λόγω παράνομης χρήση δηλητηριασμένων δολωμάτων,
  στ. Διαρροή πετρελαίου από το Sea Diamond στη Σαντορίνη
  Το χαρτόνι είναι χωρισμένο σε 6 θεματικές περιοχές όσες είναι και οι ομάδες και δίπλα αναγράφεται ο χρόνος μέσα στον οποίο η κάθε ομάδα θα αναπτύξει το περιεχόμενό της.
  1. Πότε. Πού (5 λεπτά)
  2. Βασικοί ήρωες και άλλα πρόσωπα (5 λεπτά)
  3. Τι έγινε στην αρχή: (5 λεπτά)
  4. Ποιες δυσκολίες συνάντησε ο ήρωας: (8 λεπτά)
  5. Τι έκανε για να ξεπεράσει τις δυσκολίες: (10 λεπτά)
  6. Λύση προβλήματος (8 λεπτά)
Δ. Η κάθε ομάδα έχοντας υπ?οψη της το περιβαντολλογικό πρόβλημα προσπαθεί να αφηγηθεί κάθε φορά και ένα σκέλος μιας ιστορίας, μιας και οι ομάδες θα αλλάξουν εκ περιτροπής τα χαρτόνια τους.
Ε. Μαζί με το κείμενο η κάθε ομάδα μπορεί να αποδώσει και ζωγραφίσει το κάθε στάδιο
ΣΤ. Στο τέλος, όταν θα έχουν ολοκληρωθεί όλα τα στάδια, ακολουθεί παρουσίαση των 6 παραμυθιών που θα δημιουργηθούν
Στο σχολείο μας η Γ τάξη στο μάθημα της Φιλαναγνωσίας αρχικά άκουσε το περιβαλλοντικό παραμύθι «Ο Μάνος ο μαύρος Κορμοράνος» από τον συγγραφέα του παραμυθιού Γκένιο Ανδρέα. Στη συνέχεια οι 6 ομάδες εκ περιτροπής και μέσα στους χρόνους που είχαν στην διάθεσή τους ανέπτυξαν ένα σκέλος του παραμυθιού. Στο τέλος διάβασαν τα 6 περιβαλλοντικά παραμύθια που δημιούργησαν.
Παραθέτουμε παρακάτω 3 από τα 6 παραμύθια που δημιούρησαν οι μαθητές της Γ τάξης με την καθοδήγηση της δασκάλας τους Γκαδάτσου Δώρας και του Δντη Γκένιου Ανδρέα.
Ο Μάρτιν και η Μέδουσα Άλεξ
Πριν πολλά χρόνια στην Βραζιλία, ζούσε μια μέδουσα που την έλεγαν Άλεξ και ένας καρχαρίας που τον έλεγαν Μάρτιν. Ζούσαν ευτυχισμένοι σε μια μεγάλη λίμνη και κυνηγούσαν παρέα τα μικρά ψαράκια. Ξαφνικά ένα ένα τα ψαράκια άρχισαν να πεθαίνουν επειδή ένα εργοστάσιο παπουτσιών που ήταν εκεί κοντά πετούσε τα βρωμόνερά του στη λίμνη. Ο Μάρτιν μισολιπόθυμος πήγε στην οικογένειά του και τους είπε τα καθέκαστα. Συμφώνησαν να κάνουν μια μικρή επανάσταση και να πούνε στους ανθρώπους να φροντίζουν ώστε νερά να είναι καθαρά . Τα ψάρια άρχισαν να κατασκευάζουν μικρά καταφύγια με φίλτρα για να προφυλάσσονται αν τα εργοστάσια ξαναμόλυναν τη λίμνη. Και έτσι έζησαν αυτοί καλά κι εμείς καλύτερα.
Ο Νέμο στον κόλπο του Μεξικού
Μια φορά κι έναν καιρό στο κόλπο του Μεξικού ζούσε ένα ψαράκι, ο Νέμο, με την οικογένειά του. Κάθε μέρα ο Νέμο με τους φίλους του κολύμπαγε χαρούμενα στον κόλπο του Μεξικού και έπαιζε ξεγνοιαστα παιχνίδια με τους φίλους του. Μια μέρα πέρασαν από μια πλωτή εξέδρα που έβγαζε πετρέλαιο. Άρχισαν να κάνουν εξερευνήσεις ανάμεσα στις κολώνες και στα σίδερα. Ξαφνικά άρχισε να βγαίνει μαύρο πετρέλαιο από τον βυθό.Τάχασαν. δεν μπορούσαν να αναπνεύσουν. Άρχισαν να καλούν σε βοήθεια τα μεγάλα ψάρια.Μαζεύτηκαν γρήγορα οι καρχαρίες ,οι φώκιες και αποφάσισαν να τρυπήσουν την εξέδρα για να μη βγαίνει άλλο πετρέλαιο. Αποφάσισαν επίσης να καλέσουν το καράβι-σκούπα για να καθαρίσουν τα βρώμικα νερά. Έτσι η θάλασσα έγινε πάλι καθαρή και ζήσαν αυτοί καλά κι εμείς καλύτερα
Ο Ψαρογιαννάκης στη Σαντορίνη
Μια φορά και ένα καιρό στα νερά της Σαντορίνης ζούσε ένα μικρό ψαράκι, ο ψαρογιαννάκης με τους πέντε φίλους του. Εκεί που κολυμπούσε ο ψαρογιαννάκης σε μια στιγμή είδε ένα πλοίο το Σea Diamond να βουλιάζει και τρόμαξε.δεν έφτανε αθτό .σε λίγο μαύρο πετρέλειο άρχισε να βγαίνει από τα αμπάρια του πλοίου και περικύκλωσε τον ψαρογιαννάκη που δεν μπορούσε να αναπνεύσει. Ζαλίστηκε.Για μια στιγμή νόμισε πως δεν θα ξανάβλεπε τους φίλους του και την οικογένειά του.Τελευταία στιγμή βρίσκει μια τρύπα και τρύπωσε.οι φίλοι του που όταν έχασαν από τα μάτια τους τον ψαρογιαννάκη τηλεφώνησαν με θαλάσσια καλώδια στον δήμαρχο της Σαντορίνης και του μίλησαν για το πλοίο που βούλιαξε.Αυτός έστειλε μεγάλους γερανούς να το πάρουν και να το επισκευάσουν. Έτσι ο μικρός Ψαρογιαννάκης βγήκε από την τρύπα και ξαναβρήκε τους φίλους του. Και έζησαν αυτοί καλά κι εμείς καλύτερα