2ο Δημοτικό Σιδηροκάστρου - Project "Mίκης Θεοδωράκης"

Project "Mίκης Θεοδωράκης"

Το πρόγραμμα υλοποιήθηκε από τους μαθητές της ΣΤ στο μάθημα της Ευέλικτης Ζώνης περίπου σε 4 μήνες.
1. Ειδικοί σκοποί του Project
Να γνωρίσουν σημαντικά γεγονότα και εξελίξεις της νεότερης ελληνικής Ιστορίας μέσα από την ζωή του Μίκη.
Να αποκτήσουν εθνική συνείδηση, αγάπη για τη χώρα τους και διάθεση ειρηνικής συνύπαρξης, συνεργασίας και αλληλοκατανόησης με τους γειτονικούς λαούς.
Να γνωρίσουν τις ιδέες, τις πεποιθήσεις και τις στάσεις των ανθρώπων στην ιστορική πορεία τους.
Να σχηματίζουν προσωπική άποψη και να διαμορφώνουν υπεύθυνη στάση για τα κοινωνικά, τα πολιτιστικά, τα εθνικά, τα ευρωπαϊκά και τα παγκόσμια προβλήματα, στο βαθμό που αυτό είναι δυνατό.
Να θέτουν ερωτήσεις και να δίνουν απαντήσεις σχετικές με τις πολιτικές συνθήκες που διαμορφώθηκαν στην Ελλάδα μετά τον Β παγκόσμιο Πόλεμο.
Να εντοπίζουν, να επιλέγουν και να οργανώνουν απλές ιστορικές πληροφορίες μέσα από μια ποικιλία πηγών, χρησιμοποιώντας την τεχνολογία ή άλλα μέσα.
Να κατανοήσουν τις ιστορικές και τις κοινωνικές παραμέτρους του μουσικού έργου του Μίκη.
Να βιώσουν τον μουσικό πολιτισμό που μας παρέδωσε ο Μίκης.
 
Συγκεκριμένα μελετήθηκαν οι παρακάτω ενότητες
1.Συνοπτική βιογραφία
2. Παιδική - εφηβική Ηλικία (1926-1945)
3. Εμφύλιος Πόλεμος (1946-1949)
4. Λίγα λόγια για τα διάφορα είδη Μουσικής (στο μάθημα της Μουσικής)
5. 1950-1960 Μουσικές σπουδές στο Παρίσι
6. Ποιητές που μελοποίησε ο Μίκης (Οδ.Ελύτης, Γ.Σεφέρης, Γ.Ρίτσος, Ι.Καμπανέλλης, Τ.Λειβαδίτης...)
7. Επιστροφή στην Ελλάδα (1960 - 1967)
8. Δικτατορία
9. Μεταπολίτευση
10. Πολιτική Δραστηριότητα
11. Μουσικό έργο του Μίκη

Διαθεματικές δραστηριότητες
Γεωγραφία
Σε έναν χάρτη της Ελλάδας και της Ευρώπης βρίσκουν και χαράσσουν χρονολογικά την διαδρομή του Μίκη (τις πόλεις όπου έζησε, τους τόπους εξορίας ).
Γλώσσα
Ακούνε ένα ορχηστρικό του Μίκη και καλούνται να γράψουν τις εικόνες και τις σκέψεις που τους δημιουργεί.
Με αφορμή ένα ποίημα μελοποιημένο γράφουν μια ιστορία, π.χ. "Η μπαλάντα του Αντρίκου"
Τροποποιούν ένα ποίημα (γράφουνε τον πρώτο στίχο και το συνεχίζουν οι μαθητές)
Παίρνουν μέρος στον διαγωνισμό ποίησης για τη σφαγή στα Καλάβρυτα που οργανώνεται κάθε χρόνο
Κάνουν ένα λεύκωμα για τον Μίκη (ο καθένας γράφει, ζωγραφίζει ευχές και σκέψεις για τον Μίκη)
Δημιουργούν ένα λεύκωμα για τους μαθητές και των άλλων τάξεων.Στο εμπροσθόφυλλο τοποθετούμε ένα CD με τραγούδια του. Μπορούν να το πάρουν στο σπίτι και να αλλάζει χέρια.
Επιστρέφει μια συγκεκριμένη μέρα και το ταχυδρομούμε στον Μίκη.
Θεατρική αγωγή
Δραματοποιούν ένα ποίημα.
Απαγγέλουν ένα ποίημα με μουσική υπόκρουση.
Αποδίδουν με θεατρικά δρώμενα περιστατικά της ζωής του Μίκη.
ΤΠΕ
Κάνουν ένα βίντεο (movie maker) οπτικοποιώντας τους στίχους του τραγουδιού. (οι μαθητές οπτικοποίησαν το τραγούδι "φεγγάρι μάγια μούκανες" που συμμετείχε και στο συνέδριο πληροφορικής στην θεσσαλονίκη)
Εικαστικά
- ακούν ένα τραγούδι και ζωγραφίζουν
- ζωγραφίζουν σε χαρτί του μέτρου έναν τοίχο στην περίοδο της χούντας
- με πηλό κάνουν φιγούρες αγωνιστών στους τόπους εξορίας
- με φωτογραφίες του Μίκη κάνουν κολλάζ
- κάνουν ένα λευκό περιστέρι και κάτω φιγούρες του Μίκη
- ζωγραφίζουν ένα 5γραμμο και πάνω του βάζουν φωτογραφίες του Μίκη
- ζωγραφίζουν σε μεγέθυνση τη μορφή του Μίκη
- σε κόμικς τη ζωή του Μίκη
- κάνουν σε μεγέθυνση το πορτρέτο του Μίκη
- παίρνουν μισό πορτρέτο του Μίκη και το συνεχίζουν ζωγραφικά
- σε ομάδες των 4 μαθητών ακούνε ένα τραγούδι και ζωγραφίζουν συλλογικά
- με πηλό πλάθουν περιστέρια (σύμβολα ειρήνης) και κάνουν μια ομαδική εργασία κολλώντας όλα τα περιστέρια σε μπλε ή κόκκινο φόντο

Γυμναστική
Μαθαίνουν συρτάκι, χασαποσέρβικο και ζεϊμπέκικο χορό ακούγοντας αντίστοιχα τραγούδια του Μίκη (Ζορμπάς, Μαργαρίτα Μαργαρω, Μοσχοβολούν οι γειτονιές)
 
Κοινωνική και πολιτική αγωγή
Με αφορμή περιστατικά από τη ζωή του Μίκη, κάνουν αναφορά σε θέματα του βιβλίου όπως: είδη πολιτεύματος, εκλογικές διαδικασίες, κόμματα κ.τ.λ
 
Πηγές
ιστοσελίδες με υλικό από την ζωή και το έργο του Μίκη
1. Οι φίλοι του Μίκη Θεοδωράκη
2. ορχήστρα Μίκης Θεοδωράκης
 
Βιβλιογραφία
Οι δρόμοι του Αρχαγγέλου αυτοβιογραφία: Μίκης Θεοδωράκης
Μίκης Θεοδωράκης: Η ζωή μου Γιώργος Αρχιμανδρίτης, Μίκης Θεοδωράκης
Άξιος εστί: Γ. Π. Μαλούχου
Μίκης Θεοδωράκης μια ζωή για την Ελλάδα
Guy Wagner
μετάφραση: Ευγενία - Χριστίνα Γραμματικοπούλου
Παρουσίαση
Στις 24 Μαίου 2013 έγινε η παρουσίαση του Project "ΜΙΚΗΣ ΘΕΟΔΩΡΑΚΗΣ". Στην είσοδο του σχολείου αναρτήθηκαν οι εργασίες των μαθητών ενώ στη συνέχεια στην αίθουσα εκδηλώσεων του σχολείου έγινε μια πολυμορφική παρουσίαση της ζωής και του έργου του Μίκη Θεοδωράκη. Με την καθοδήγηση των δασκάλων τους Σαπουντζή Χρήστου, Δομτζίδη Απόστολουυ, της καθηγήτριας Μουσικής Παπάζογλου Νατάσας της καθηγήτριας θεάτρου Ρούκαλης Μαριάνας και τη συμμετοχή της δασκάλας Χονδρολέου Γεωργίας στο τραγούδι, οι μαθητές της ΣΤ αφηγήθηκαν θεατρικά, αποσπάσματα της ζωής του Μίκη ενώ η χορωδία τραγούδησε χαρακτηριστικά έργα του σε ποίηση των σημαντικότερων Ελλήνων ποιητών. Οι μαθητές και οι γονείς που παραβρέθηκαν, γνώρισαν την παιδική ηλικία του Μίκη, τα πρώτα του βήματα στη Μουσική, την αγωνιστική του δράση στην διάρκεια της κατοχής, τους τόπους εξορίας, την πολιτική του δράση, την σύλληψή του και την εξορία του κατά την διάρκεια της χούντας, την απελευθέρωσή του, την επιστροφή του μετά τη μεταπολίτευση, τους αγώνες του για τη συναδέλφωση των λαών και τα ανθρώπινα δικαιώματα. Σιγοτραγούδησαν τα τραγούδια του Μίκη που απέδωσε εξαιρετικά μια πολυπληθής χορωδία που αποτελούνταν από τους μαθητές της ΣΤ και Ε τάξης και στο τέλος χειροκρότησαν με θέρμη όλους τους συντελεστές αυτή της σπουδαίας παράστασης και ιδιαίτερα τους μαθητές της ΣΤ για την ομολογουμένως μεγάλη προσπάθειά τους.